Designul unghiular al Tesla Cybertruck îi îngrijorează pe experţii în siguranţă că exoscheletul rigid din oţel inoxidabil al camionetei electrice ar putea răni pietonii şi bicicliştii şi ar putea deteriora alte vehicule în trafic, transmite agenția Reuters, citată de News.ro.
Reuters a vorbit cu şase profesori şi oficiali în domeniul siguranţei, care au vizionat videoclipuri cu testele de impact efectuate de Tesla pe primul său vehicul nou în aproape patru ani şi care au fost prezentate în timpul unui eveniment transmis prin webcast săptămâna trecută.
Videoclipurile cu teste de blocare pe care Tesla le-a transmis în direct la un eveniment din 30 noiembrie au fost discutate intens pe reţelele sociale.
Experţii care au discutat cu Reuters au spus că au nevoie de date privind testele de impact pentru a ajunge la concluzii ferme despre siguranţă.
”Marea problemă este dacă într-adevăr fac caroseria vehiculului foarte rigidă folosind oţel inoxidabil gros, atunci când oamenii se lovesc cu capul de el, le va provoca mai multe daune”, a spus Adrian Lund, fostul preşedinte al Institutului de Asigurări pentru Siguranţa Autostrăzilor (IIHS), ale cărui teste de coliziune a vehiculelor sunt un standard în industrie.
Tesla a lăudat structurile camionetei care absorb impactul în timpul accidentului.
CEO-ul Tesla, Elon Musk, a declarat marţi, într-o postare pe reţelele sociale, că este ”foarte încrezător” că Cybertruck va fi mai sigur decât alte camionete pentru ocupanţi şi pietoni.
Tesla nu a răspuns imediat solicitărilor de comentarii cu privire la preocupările ridicate de experţii în siguranţă.
Vehiculul proiectat cu planuri plate şi margini lungi şi liniare este distinct din punct de vedere vizual.
Este prima maşină cu exterior din oţel inoxidabil de la lansarea maşinii DeLorean, care a fost prezentată în filmul din 1985 ”Înapoi în viitor”.
Materialul a stricat chiar şi maşina de ştanţat care formează panourile, a spus Musk, reclamând duritatea vehiculului.
În timpul evenimentului de lansare de la fabrica din Austin, Texas, Tesla a spus că panourile de caroserie din inox laminate la rece sunt proiectate pentru a absorbi impactul în timpul unui accident.
Structurile din faţă şi din spate au nervuri de absorbţie a energiei care ajută la disiparea energiei, iar în timpul unui impact lateral caroseria uşii a suportat cea mai mare parte a sarcinii de impact, se spune.
Profesorul de siguranţă auto de la Universitatea George Washington, Samer Hamdar, şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la ”zonele de ondulare” limitate, dar a adăugat că alte caracteristici ar putea compensa acest lucru.
Zonele sifonate sunt părţi ale maşinii care se deformează într-un accident, astfel încât să absoarbă mai sigur energia unui impact.
”Ar putea exista posibilitatea unui mecanism de absorbţie a şocurilor care va limita faptul că aveţi o zonă limitată de sifonare”, a spus Hamdar.
Cu un preţ pornind de la 60.990 de dolari, Cybertruck nu va fi un vehicul de mare volum precum Model Y al Tesla, dar Musk a spus că Tesla ar putea atinge o rată de producţie de aproximativ 250.000 de Cybertruck pe an în 2025.
O mare parte din îngrijorare s-a concentrat asupra celor din afara Cybertruck.
”Dacă ai o ceartă cu o altă maşină, vei câştiga”, a spus Musk.
David Friedman, fostul şef interimar al Administraţiei Naţionale pentru Siguranţa Traficului pe Autostrăzi din SUA, a descris efectul pentru cel care pierde accidentul: ”Dacă eşti într-un accident cu un alt vehicul care are o zonă de ondulare şi maşina ta este mai rigidă, atunci acel vehicul se va zdrobi şi a ta este rezistentă”, a spus el.
Julia Griswold, director al Universităţii din California, Centrul de Cercetare pentru Transport în siguranţă din Berkeley, a spus că este ”alarmată” de videoclipurile cu testele de impact postate de Tesla.
Ea a spus că greutatea mare a camionetelor şi acceleraţia lor mare ”provoacă îngrijorări pentru non-ocupanţi”.
Tesla nu a spus dacă va vinde Cybertrucks în Europa, dar inginerul său şef a declarat luna aceasta publicaţiei auto TopGear că normele de siguranţă ale UE care vizează protejarea pietonilor prin limitarea proeminenţelor exterioare ar putea face dificilă vânzarea acolo.
“Sperăm că Tesla nu va aduce acest vehicul în Europa. Un vehicul de această dimensiune, putere şi greutate uriaşă va fi letal pentru pietoni şi biciclişti în caz de coliziune”, a declarat într-un comunicat Consiliul European pentru Siguranţa Transporturilor, o organizaţie nonprofit, cu sediul la Bruxelles.
Autorităţile de reglementare din SUA se bazează pe producătorii de vehicule pentru a se autotesta şi a certifica respectarea standardelor de siguranţă.
Musk a spus într-un interviu recent cu consultantul auto Sandy Munro că Cybertruck a trecut de revizuirea reglementară.
Prima duzină de camionete au fost predate cumpărătorilor săptămâna trecută.
-