”Partea lituaniană şi-a fundamentat intenţia pe o presupusă ameninţare la adresa securităţii, din cauza prezenţei Wagner pe teritoriul Belarusului. Poziţia exprimată de oficiali nu corespunde însă motivelor reale ale unei asemenea decizii”, denunţă într-o postare pe Telegram autorităţile belaruse.
Ministrul lituanian de Interne Agnė Bilotaitė a anunţat miercuri că închiderea celor două puncte de control la frontieră reprezintă o reacţie faţă de mutarea recentă a forţelor Wagner în Belarus.
”Această decizie este una dintre măsurile preventive în vederea gestionării ameninţărilor emergente la adresa securităţii naţionale şi unor posibile provocări la frontieră. Ea le va permite agenţilor de la frontieră să-şi redistribuie capacităţile la frontiera cu Belarusul şi să acorde o atenţie mai mare protecţiei frontierei de stat”, a anunţat ea.
Autorităţile belaruse denunţă un argument ”tras de păr”.
”În realitate, autorităţile lituaniene folosesc orice pretext nu doar pentru a împiedica circulaţia bunurilor, ci şi cu scopul de a reduce fluxul călătoriilor lituanienilor fără viză”, denunţă ele.
Ele acuză Guvernul lituanian de crearea ”voită şi intenţionată” a unor ”bariere artificiale la frontieră, de dragul ambiţiilor sale politice”.
Activitatea punctelor de trecrea frontierei Šumskas şi Tverečius urmează să fie suspendată începând de vineri.
Lituania are şase puncte de trecerea frontierei în Belarus.
Polonia a anuţnat săptămâna trecută că desfăşoară 10.000 de militari la frontiera cu Belarusul.
Mercenari din cadrul grupării paramilitare ruse Wagner sunt staţionaţi în Belarus, un aliat apropiat al Rusiei, în urma unei rebeliuni militare efemere în iunie.
Decizia închiderii celor două puncte de trecerea frontierei a fost luată de Guvernul de la Vilnius în urma propunerii unui plan în acest sens al Ministerului Transporturilor şi Comunicaţiilor.
”Scopul opririi temporare a operaţiunilor în aceste puncte de control este o reducere a ameninţării la frontiera cu Belarusul. Aceste puncte de control permit doar trecerea vehiculelor uşoare, iar Tverečius gestionează şi trecerea camioanelor de marfă goale”, a anunţat ministrul Transporturilor şi Comunicaţiilor Ramūnas Dilba.
”Tot personalul punctelor de control va fi redirecţionat către cel mai mare punct de control de la frontieră, Medininkai. Prin urmare, situaţia cozilor de maşini şi vehicule de transport de marfă urmează să rămână practic neschimbată”, a dat el asigurări.