CFR Marfă Transferă Active de 300 Milioane EUR către Carpatica Feroviar pentru Reducerea Datoriilor - OPSFPR Denunță Posibil Evitare Ajutor de Stat
Sursa poza si informatii: romania-insider.com
Compania de stat de transport marfă pe calea ferată, CFR Marfă, care a intrat în insolvență în aprilie după cinci ani de pre-insolvență, intenționează să-și reducă pasivele cu 32%, ajungând la 3,1 miliarde RON (620 milioane EUR) până la sfârșitul acestui an. Reducerea se va realiza prin transferul activelor în valoare de 1,5 miliarde RON (300 milioane EUR) către noua entitate, Carpatica Feroviar, conform bugetului aprobat de Ministerul Transporturilor și citat de News.ro.
Însă acest plan a atras atenția și îngrijorarea Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR), care a depus o plângere la Comisia Europeană. OPSFPR susține că Guvernul, prin înființarea Carpatica Feroviar, încearcă să evite recuperarea ajutoarelor de stat incompatibile acordate CFR Marfă, aflată în insolvență.
Conform OPSFPR, transferul activelor către Carpatica Feroviar nu s-a realizat printr-o procedură transparentă. În plângerea formulată, organizația cere Comisiei să investigheze neconformitatea cu decizia de recuperare a ajutoarelor de stat și să blocheze transferul activelor valoroase în lipsa unei proceduri transparente. De asemenea, se solicită analizarea impactului alocării celor 300 de milioane EUR din fonduri publice, care contravine principiilor utilizării eficiente a resurselor și legislației europene privind ajutoarele de stat. OPSFPR dorește măsuri imediate pentru restabilirea condițiilor de concurență loială pe piața transportului feroviar din România.
Decizia de a transfera activele a fost controversată încă de la început, având în vedere importanța CFR Marfă în industria transportului de mărfuri și încercările repetate de redresare economică. În condițiile în care CFR Marfă se confruntă cu datorii uriașe, soluțiile propuse au generat opinii mixte atât în rândul experților din sector, cât și al autorităților naționale.
Carpatica Feroviar a fost înființată recent cu scopul de a asigura continuarea operațiunilor fără a repeta greșelile managementului anterior de la CFR Marfă. Cu toate acestea, transparența proceselor și conformitatea cu normele europene rămân sub semnul întrebării, fiind teme centrale ale dezbaterii actuale.
La rândul ei, Comisia Europeană este așteptată să analizeze cu atenție atât plângerea OPSFPR, cât și detaliile transferului de active, având în vedere precedentele create și impactul asupra pieței de profil. Continuarea investigării cazului va clarifica nu doar situația viitoare a CFR Marfă, ci va oferi și mai multă claritate asupra direcției industriei feroviare din România în context european.
Foto: Inquam Photos/George Călin
Pentru mai multe informații și actualizări, urmăriți-ne pe canalele noastre digitale și abonați-vă la newsletterul nostru.
Această situație complexă subliniază nevoia unei abordări strategice și transparente în gestionarea companiilor de stat și a tranzacțiilor majore de pe piețele reglementate. Indiferent de evoluția ulterioară, rezultatul acestui caz va avea implicații semnificative asupra competitivității și sustenabilității transportului feroviar în România.