După inaugurarea cu fast a noii piste pentru biciclete, situată pe malul râului Cibin, jurnaliștii Sibiu Independent au pornit în această dimineață, într-o plimbare de documentare. Nu contestăm faptul că, proiectul este unul binevenit și extrem de benefic pentru imaginea verde a orașului Sibiu.
Am vrut să vedem cum se prezintă pista de biciclete după prima ploicică. Am analizat binențeles și nivelul de execuție al detaliilor de pe traseu: coșuri de gunoi, bănci, aliniamentul construcției, sistemul pluvial, etc. De ce? Pentru ca să ne dăm seama dacă la cei 11 milioane de euro, detaliile sunt la cote maxime. Și surpriză! NU SUNT. Asta în ideea în care la Cluj, pentru aproximativ aceeași lungime de pistă, tot ECO, proiectul este de aproximativ 8 ori mai ieftin, adică undeva la 1.4 milioane de euro.
Ca să fim cât se poate de obiectivi, am închiriat o bicicletă pusă la dispoziție tot de autoritățile sibiene, la prețul de 1 leu pe oră și am pornit la drum. Referitor la bicicletă, în afară de frâne, care funcționau ireproșabil, bicicleta nu ne-a oferit un confort prea ridicat. Fără suspensie dedicată și cu lanțul scârțâind, am început să ne deplasăm spre pista circulară din Gușterița. Viteza medie de deplasare a fost undeva la 10 kilometri pe oră, la urcare totuși, viteza a scăzut la 5-6 kilometri pe oră. Pentru persoanele 50+, unele rampe le vor crea probleme. Cel mai probabil, în vreo 3 locuri, vor fi nevoiți să urce pe lângă biciclete. La coborâre însă, lăsată pe liber, bicicleta a prins undeva la 20-22 de kilometri la oră. După părerea mea, puțin cam periculoasă viteza, în condițiile în care mai sunt pe pistă și plimbăreți pedeștri sau mămici cu cărucioare. Aici trebuie să te încrezi în frâne, dar și în reflexe.
Pe traseu însă, din cauza frunzelor, majoritatea canalelor pluviale erau pline, la fel și șanțurile de captare a apei. Ne-am fi reîntors pe pista de biciclete după ploaia torențială de astăzi, dar ziceați că suntem prea cârcotași. Cred că există la ora actuală soluții, site sau paravane mai utile. Pedalăm mai departe și dăm peste 3 bănci: două drepte, una strâmbă. Pentru odihnă, n-are importanță! Vizual însă, unui pretențios și perfecționist nu i-ar conveni ca din cei 11 milioane de euro nu s-a găsit și o nivelă cu laser sau măcar o ață cu două piroane.
Situația este asemănătoare și în punctele de belvedere și a piațetelor de pe traseu. Am găsit balustrade de lemn asimetrice și decalate ca nivel. La fel și coșurile de gunoi, poziționate strâmb sau asimetric față de bordură. Nici gurile de scurgere nu scapă de „gura noastră critică”. Unele ușor sub nivel, altele adâncite la 3 centimetri. Unele drepte, altele strâmbe și dungate, parcă special făcute să se vadă asimetria.
După nici două sute de metri, dăm peste primele bălți. Unele în zonele de traversare a carasabilului, altele chiar în pista circulară. Deși prezentată ca o soluție alternativă de transport, atât recreativ cât și pentru deplasarea spre serviciu, nu cred că ați vrea să stați cu pantalonii stropiți. Nici după cinci ore de la ploaie, apa nu s-a scurs în totalitate de pe pistă. Dacă n-ai apărători la bicicletă, ai cam pus de o mașină de spălat. Sau din cauza acvaplanării, o trântă. Sperăm să nu, dar nu o dureze mult și o sa avem primele fracturi.
Note acordate (între 1 și 10)
* materialul și starea pistei – 8 (în unele locuri cimentul special era deteriorat sau avea multe pete de vopsea. În schimb materialul folosit permite o frânare rapidă a bicicletelor.
* atenția la detalii raportată la prețul final al proiectului – 6
* pantele și rampele pistei – 7 (coborâre cu frâna pusă, urcare cu durere-n picioare)
* starea pistei după ploaie – 8 daca pedalezi îmbrăcat sport, 7 dacă mergi spre serviciu
*prioritate la traversarea carosabilului pe bicicletă, pe pistă – 6 (încă șoferii nu sunt obișnuiți cu noua pistă)
*punctele de belvedere și a piațetelor – 10 (ai unde să te odihnești sau să schimbi două-trei vorbe cu prietenii
*băncile smart cu wifi și wireless charging – 7 (nu am găsit nici o rețea wireless de internet iar încărcarea wireless este greoaie. Apreciem totuși panourile solare și aspectul futurist.
*pista circulară – 8 (nu știu dacă doar ni s-a părut, dar la o rafală mai mare de vânt, am simțit o oscilație mică pe verticală. După ploaie sunt prezente bălți iar sistemul de scurgere este puțin bizar, cu jgheaburi din cauciuc introduse în tevi de PVC.)
Pentru noi, pista nouă de biciclete a luat nota 7+.
Stirea RECENZIE – La 11 milioane de euro, ne așteptam la o atenție mai mare la detalii a aparut pe Sibiu Independent.