Bullying-ul nu există doar în școli și nu este întotdeauna de sus în jos

Bullyingul: o problemă care depășește granițele școlii și relația ierarhică
Bullyingul nu este doar un fenomen limitat mediului școlar, nici o acțiune exclusivă „de sus în jos”. Acest comportament problematic apare în diverse contexte sociale și poate implica relații complexe, nu doar cele între elevi și profesori sau între colegi.
Fenomenul bullying în afara sălilor de clasă
Deseori, când ne gândim la bullying, ne imaginăm elevii supravegheați la școală, însă realitatea este mai amplă. Bullyingul poate să existe în familie, la locul de muncă sau în orice grup social. El nu se manifestă mereu printr-o persoană cu o autoritate clară asupra alteia — uneori, victimele pot fi puse una împotriva celeilalte, iar agresiunea se dezvoltă în moduri nuanțate.
În Sibiu, ca în alte orașe, specialiștii în psihologie și educație atrag atenția că înțelegerea greșită a fenomenului conduce la soluții ineficiente. În loc să considerăm bullyingul doar o problemă „de hierarhie”, trebuie să îl privim ca pe un comportament social complex, influențat de mediu, cultură și comunicare.
Limba română și influența americanismelor în discuția despre bullying
Un aspect interesant ridicat recent este legat și de terminologia folosită pentru a descrie acest tip de comportament. În ultima vreme, limba română a fost puternic influențată de expresii aduse din engleză, precum „bullying”, deși există termeni tradiționali pentru a descrie hărțuirea sau agresiunea.
Această tendință nu este neapărat negativă, dar poate crea confuzii în înțelegerea fenomenului. În comunitățile din Sibiu, unde se pune accent pe păstrarea identității și a expresivității locale, este util să avem un limbaj clar, accesibil și potrivit realităților noastre culturale atunci când discutăm despre hărțuire și agresiune.
De ce e important să recunoaștem toate formele de bullying?
Înțelegerea originii și a diferitelor tipuri de bullying este crucială pentru a dezvolta programe eficiente de prevenire. Nu doar agresiunea deschisă, directă, ci și cea subtilă sau emoțională trebuie combatute. De asemenea, trebuie să fim conștienți că victimele pot fi de toate vârstele și din toate mediile sociale.
La nivel local, autoritățile și cadrele didactice din Sibiu trebuie să susțină inițiative care să abordeze bullyingul în mod complex, inclusiv prin programe educaționale și consiliere pentru elevi, părinți și profesori.
Concluzie
Bullyingul este o provocare a societății moderne, care necesită o atenție constantă și adaptare la context. Nu este un fenomen restrâns mediului școlar sau relațiilor „de sus în jos”, ci o manifestare ce poate apărea oriunde și oricând. Pentru comunitatea sibiană, e esențial să înțelegem mai bine această problemă, să comunicăm clar și să acționăm cu responsabilitate, pentru a crea un mediu sigur și armonios pentru toți.
Articol realizat pentru "azi în Sibiu", adaptat după informațiile publicate de Tribuna – Știri din Sibiu și județ.