Deficitul public ESA din România va atinge 7% din PIB anul viitor și 6,5% în 2027.
Sursa poza si informatii: romania-insider.com
Agenția de rating Fitch anticipează că deficitul public al României conform metodologiei ESA se va reduce de la 9,3% din PIB anul trecut, la 8,5% în 2025, apoi va atinge 7% din PIB în 2026 și 6,5% în 2027. Această prognoză vine ca urmare a revizuirii bugetului din 2025 și a previziunilor macroeconomice care indică o creștere economică modestă de 0,7% anul acesta, ce va ajunge la 1,2% în 2026 și 2027.
Această ajustare reprezintă o întârziere de un an față de planul de consolidare fiscală pe șapte ani prezentat toamna trecută, care estima un deficit de 7,9% pentru 2024, comparativ cu valoarea reală de 9,3%. În termeni de numerar, deficitul României a înregistrat o îmbunătățire modestă de 0,3 puncte procentuale, scăzând de la 8,7% în 2024 la 8,4% anul trecut, în pofida implementării a două pachete bugetare: primul în ianuarie, cu un impact estimat de 1,1 puncte procentuale, și al doilea în august, cu un impact de 0,6 puncte procentuale.
Fitch observă că deficitul primar s-a contractat totuși cu 1,1 puncte procentuale, ceea ce indică faptul că dobânzile plătite de statul român pe datoria publică au fost cu 0,8% mai mari decât estimările inițiale. Această influență explică puțin peste jumătate din diferența de 1,4 puncte procentuale față de consolidarea fiscală estimată inițial, restul fiind cauzat de creșterea economică mai slabă, venituri lente și costuri sociale mai mari.
Revizuirea bugetului se concentrează mai ales pe creșterea cheltuielilor cu 27,8 miliarde de lei sau 1,6% din PIB-ul estimat de Fitch, în principal din cauza plății dobânzilor mai mari, precum și a cheltuielilor sociale și de sănătate.
Datorită magnitudinii deficitului și a procesului de consolidare multianual, Fitch subliniază că o mare provocare este să se întărească credibilitatea politicii fiscale, mai ales după reviziile succesive ale țintelor fiscale din 2024, care au văzut deficitul bugetar crescând de la ținta inițială de 5% la 8,7% în termeni de numerar. Pachetele suplimentare evidențiază angajamentul guvernului de a reduce deficitul.
Agenția a prezentat pașii ulteriori pe care Guvernul României ar trebui să îi facă, anticipând nevoia de clarificări suplimentare pentru a puncta o politică publică mai credibilă. Acesta a formulat măsuri adiționale de consolidare, inclusiv un al doilea pachet axat pe reducerea cheltuielilor, în special la nivelul administrației locale.
Înghețarea salariilor din sectorul public și a pensiilor până în 2026 a fost deja introdusă în legislație, iar guvernul a indicat faptul că un al treilea pachet fiscal ar putea fi prezentat luna aceasta. Fitch subliniază riscurile implementării, dar și sprijinul susținut din partea Comisiei Europene în ceea ce privește planificarea fiscală și finanțarea prin Facilitatea de Recuperare și Reziliență.
Unele măsuri propuse în al doilea pachet, inclusiv tăierile de la pensiile speciale, sunt supuse revizuirii de către Curtea Constituțională. Cu toate acestea, susținerea pentru măsuri fiscale suplimentare nu este garantată, având în vedere costurile politice și posibila rezistență. Premierul Ilie Bolojan a amânat o propunere de reducere a cheltuielilor administrative cu cel puțin 10% din cauza opoziției partenerilor din coaliție.
Pe o notă pozitivă, ținta de deficit revizuită pentru 2025 a fost agreată de Comisia Europeană. Finanțarea prin Facilitatea de Recuperare și Reziliență, în valoare totală de 21,6 miliarde de euro sau 6,1% din PIB-ul proiectat pentru 2025, va oferi un stimul fiscal anti-ciclic care ar putea atenua deteriorarea perspectivei de creștere. În plus, România va accesa instrumentul financiar Security Action for Europe.
Photo source: King Ho Yim/Dreamstime.com