FMI Recomandă Creșterea TVA și Introducerea de Noi Rate de Impozitare a Veniturilor în România pentru a Reduce Deficitul Bugetar până în 2025
Sursa poza si informatii: romania-insider.com
Fondul Monetar Internațional (FMI) a emis o serie de recomandări către România, printre care se numără majorarea TVA-ului, a accizelor și a impozitului pe dividende, alături de introducerea a două cote de impozit pe venit de 15% și, respectiv, 25%. Totodată, se sugerează reducerea sau eliminarea contribuției pentru asigurările de sănătate, modificări ale impozitelor pe proprietate și scăderea pragului pentru microîntreprinderi.
Conform FMI, aceste măsuri ar putea genera venituri echivalente cu cel puțin 1,2% din PIB în 2025 și ar contribui la reducerea deficitului bugetar. Propunerile vin în cadrul unui program de asistență tehnică solicitat de Ministerul Finanțelor din România.
Povara Fiscală pe Veniturile din Muncă
FMI subliniază că sarcina fiscală pe veniturile din muncă în România, care include impozitul pe venit personal și contribuțiile obligatorii pentru securitatea socială (pensii și asigurări de sănătate), este printre cele mai ridicate din UE pentru nivelurile mai mici de venituri. Pe de altă parte, sarcina fiscală la nivelul salariului mediu este sub medie europeană.
Lipsa progresivității în impozitarea veniturilor sugerează că sistemul actual nu își îndeplinește funcția de redistribuire, ceea ce determină FMI să propună trecerea de la cota unică de 10% la un sistem cu două cote marginale de 15% și 25%, aceasta din urmă aplicându-se veniturilor ridicate (percentila 90).
Schimbări Propuse în Sistemul Fiscal
Pe lângă propunerile de impozitare a veniturilor, FMI recomandă modificări și în taxarea capitalului și a proprietății. Impozitul pe dividende distribuite persoanelor fizice ar trebui majorat de la 8% la 10% pentru a crește veniturile și a reduce oportunitățile de arbitraj fiscal.
În privința impozitelor pe proprietate, se sugerează fuzionarea impozitelor pe teren și clădire într-un singur impozit, reducând totodată scutirile, dar oferind sprijin vulnerabililor într-o altă formă.
În plus, FMI consideră că impozitarea profitului corporativ ar putea fi îmbunătățită prin eliminarea creditelor fiscale pentru sponsorizări și înlocuirea exonerărilor pentru profitul reinvestit cu un credit fiscal de maximum 50% pentru investițiile eligibile, limitându-l la 10% din impozitul pe venitul corporativ. Pragul de cifră de afaceri pentru regimul microîntreprinderilor ar trebui să fie alininiat cu pragul de înregistrare pentru TVA (88.500 EUR), față de nivelul actual de 500.000 EUR.
Ajustări în Taxele de Consum
FMI sugerează și modificări ale impozitelor pe consum pentru a crește veniturile și a crea spațiu fiscal pentru reducerea cotei contribuțiilor la asigurările de sănătate. Ratele reduse ale TVA ar trebui majorate la rata standard, cu excepția alimentelor de bază.
Rata standard a TVA ar trebui, de asemenea, să crească de la 19% în prezent, la cel puțin 20% în 2025 și ulterior la 21%, apropiindu-se de media UE-27 de 22%.
Cadru Fiscal Pe Termen Mediu
Conform FMI, cadrul fiscal al României prevede o scădere graduală a deficitului de la aproximativ 8% din PIB în 2024 la 7% în 2025 și la 3% (sau mai puțin) până în 2031. În acest context, creșterea veniturilor statului este esențială. Pe termen scurt, România a agreat cu Comisia Europeană să implementeze reforme fiscale pentru a crește veniturile cu 1,1% din PIB în 2025.
În prezent, principalele partide pro-europene din România sunt în negocieri pentru formarea unei noi majorități guvernamentale până la 15 iunie. Deși a fost convenită o listă scurtă de măsuri pentru consolidarea fiscală conform cerințelor Comisiei Europene, deciziile finale au fost amânate până la 9 iunie. Indiferent de raportul FMI, creșterea TVA pare inevitabilă, deși președintele Nicusor Dan a promis evitarea unei astfel de măsuri. România trebuie să adopte planul fiscal până la sfârșitul lunii, de preferat înainte de 20 iunie, pentru a evita măsuri disciplinare din partea Uniunii Europene în cadrul procedurii deficitului excesiv.