Scădere record în mai, cea mai puternică din Europa, în ciuda creșterii regionale. Problemele s-ar putea adânci fără subvenții guvernamentale.
Sursa poza si informatii: romania-insider.com
În luna mai 2025, piața auto din România a înregistrat cel mai accentuat declin pe plan european, conform datelor publicate pe 25 iunie de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA). Deși situația din România este alarmantă, la nivel regional, piața auto europeană și-a reluat creșterea.
Conform raportului ACEA, în luna mai au fost înmatriculate 1,11 milioane de mașini de pasageri în Uniunea Europeană, Regatul Unit și țările EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția), ceea ce reprezintă o creștere de 1,9% față de aceeași perioadă a anului trecut. În cadrul Uniunii Europene, s-a observat un avans de 1,6%, numărul vehiculelor înmatriculate ajungând la 926.582.
Contrar tendinței generale de creștere din Europa, în România s-a constatat o scădere anuală de 32,7%, cu doar 10.521 de mașini înmatriculate în mai 2025, comparativ cu 15.643 în aceeași lună a anului anterior. În alte țări europene, cum ar fi Spania și Germania, s-au înregistrat creșteri de 18,6% și, respectiv, 1,2%, în timp ce Franța și Italia au avut scăderi de 12,3% și 0,1%.
Un aspect remarcabil este creșterea procentului de vehicule electrice înmatriculate în UE, care a ajuns la 58,9% în mai 2025. Această categorie include autovehicule electrice pe bază de baterii, hibride plug-in și hibride convenționale. Față de aceeași lună a anului trecut, când ponderea acestor vehicule era de 48,9%, avansul este semnificativ.
Renault, unul dintre cei mai importanți producători auto generalisti din Europa, a consemnat o creștere de 4,6% a înmatriculărilor în mai, înregistrând un total de 111.395 de vehicule. Performanța grupului francez se datorează, în mare parte, brandului Dacia, care a avut o creștere a înmatriculărilor de 13,2% comparativ cu anul trecut, ajungând la 49.415 unități.
În prima jumătate a anului, Dacia a reușit să înregistreze 249.593 de vehicule în Europa, marcând o creștere de 1,8% și o cotă de piață de 4,5%. Totuși, problemele cu care se confruntă piața auto din România sunt amplificate de suspendarea programului de casare pentru 2025, decisă de Guvern la începutul acestei luni din motive bugetare.
Pe măsură ce piața auto se aliniază la noile reglementări și trenduri de sustenabilitate, provocările financiare rămân un obstacol major pentru România, care se străduiește să găsească un echilibru între inovație și restricțiile bugetare.