Pe adresa redacției am primit sesizarea unui cetățean care reclamă bătaia de joc a Primăriei Sibiu cu banul public. În speță, el acuză achiziția anul trecut a 5 automate de parcare la prețuri astronomice: aproape 680.000 de lei, adică 136.000 de euro. Acestea sunt amplasat pe Calea Dumbrăvii între Mihai Vitează și Siretului, dar nu sunt puse în funcțiune. Iar calitatea lor este cel puțin îndoielnică.
„Prețul unui parcometru stradal conform contractului de atribuire fiind 114.285 RON fără TVA, aproximativ 22.857 EURO fără TVA. Prețul similar cu al unui autovehicul nou nouț.” ne-a scris cetățeanu indignat.
Am verificat achiziția în SEAP, și într-adevăr în data de 30 iunie 2023, Primăria SIBIU prin Serviciul Public de Administrare a domeniului public si privat a demarat procedura de achiziție a 5 automate pentru plata parcării pentru str. Calea Dumbravii.
Dar au primit o singură oferă, de la firma Histria International Srl la un preț doar cu 0,05% la sută sub prețul de referință pus de Primăria Sibiu. Și firma a obținut contractul de livrare, montare și punere în funcțiune.
Prețul pe piață al acestor tip de automate diferă. Dar, spre exemplu, o firmă sibiană celebră în România vinde unele similare cu 25.000 de lei bucata, cu tot cu TVA.
În cazul prezentului contract, firma câștigătoare este din București și este specializată conform propriului site pe „vânzarea sistemelor de închideri interioare și exterioare pentru construcții de pe piața românească”, adică uși, porți, dar și placări interioare etc.
Aparatele trebuiau să fie funcționale deja
„Conform caietului de sarcini al procedurii de achiziție termenul de livrare, montare și punere în funcțiune cerut de beneficiar este de maxim 150 de zile de la data semnării contractului. Astăzi 26/02/2023, după 166 de zile de la semnarea contractului parcometrele instalate pe strada Calea Dumbrăvii arată în felul următor (pozele atașate)” ne scrie cetățeanul.
Situația în teren este chiar mai tragică. Aparatele sunt conectate la rețeau de curent, dar au afișe de hârtie lipite pe ele, pentru că sunt nefuncționale. Iar aspectul lor, dat de materialele folosite pare a fi de produse de slabă calitate. Lucru remarcat și de cetățean:
„Calitatea parcometrului stradal la preț de mașină fiind una îndoielnică și are un aspect nefinisat. Atenția o atrag fantele din plastic în locul eliberării tichetului și în zona efectuării plății cu bancnote. Plasticul este abraziv, plin de așchii PVC cu un aspect nefinisat” (foto mai jos)
Primăria Sibiu dă replica cetățeanului
Primăria Sibiu a transmis un punct de vedere pe această temă:
„Pentru achiziția acestor 5 automate de parcare destinate instalării pe Calea Dumbrăvii (tronsonul reabilitat) au fost organizate 6 proceduri de achiziție transparente, prin intermediul platformei SICAP. Astfel orice, operator economic interesat putea să depună ofertă. La primele 5 proceduri fie nu au fost depuse oferte, fie au fost depuse oferte declarate neconforme. În cadrul celei de-a șasea proceduri a fost depusă o singură ofertă, de către Histria International S.R.L, aceasta fiind declarată conformă și finalizându-se prin încheierea unui contract de achiziție. Prin urmare, prețul de achiziție a acestor automate a rezultat dintr-o procedură publică, desfășurată conform legislației în vigoare.
Cele 5 automate au fost livrate și instalate de furnizor în teren. Acestea sunt dotate cu panouri solare cu acumulatori din care se alimentează cu energie ca sursă principală, iar secundar acestea au fost conectate și la rețeaua de iluminat public, în cazul în care panoul solar și acumulatorul nu produce suficientă energie atunci când este înnorat pentru o perioadă mai lungă.
Automatele sunt în prezent conectate și sunt în funcțiune pentru realizarea testărilor și reglajelor software-ului de la distanță, pe fiecare dintre acestea fiind amplasat un anunț privind faptul că automatele sunt în probe și deci indisponibile publicului, instalarea lor nefiind finalizată. La această dată se lucrează la integrarea software-ului acestora în modulul de control al aplicației Parcare Sibiu, ceea ce va permite efectuarea de plăți și înregistrarea acestora.
Pentru finisarea aspectului acestora, automatele vor fi apoi colantate cu instrucțiuni și alte elemente vizuale, dându-le un aspect unitar cu restul automatelor din oraș.
După finalizarea acestei etape tehnice, automatele vor parcurge procedura de recepție, în cadrul căreia se va verifica conformitatea tuturor elementelor cu prevederile caietului de sarcini. Conform procedurilor tehnice uzuale, în cazul în care anumite elemente nu corespund calitativ și tehnic, produsele sau anumite elemente vor fi refuzate la recepție, dispunându-se înlocuirea lor sau remedierea deficiențelor.
Odată încheiate toate aceste proceduri, automatele vor putea fi puse la dispoziția publicului, Primăria Sibiu urmând să anunțe data la care sunt pregătite pentru utilizare, așa cum se procedează de altfel în cazul fiecărei investiții finalizate”
Stirea SIBIU: Un cetățean acuză Primăria că face risipă cu banii publici. Automate de tichete parcare la preț de mașină nouă a aparut pe Sibiu Independent.