În iulie anul trecut, Organizaţia Naţiunilor Unite şi Turcia au intermediat între Moscova şi Kiev încheierea Iniţiativei pentru transportul cerealelor pe Marea Neagră, pentru a contribui la soluţionarea crizei alimentare mondiale agravate de invazia Rusiei în Ucraina, un important exportator mondial de cereale.
Ministrul ucrainean al agriculturii, Mikola Solski, a declarat pentru Reuters că Rusia a blocat deja utilizarea principalului port ucrainean de la Marea Neagră, Pivdenni, în pofida existenţei acordului, şi permite ca doar o navă pe zi să plece şi să livreze alimente ucrainene către anumite ţări.
La rândul său, Rusia spune că va permite trecerea mai multor nave, dacă toate părţile implicate în acordul privind cerealele sunt de acord să deblocheze tranzitul amoniacului rusesc pentru export printr-o conductă ce traversează teritoriul ucrainean până la Pivdenni.
„Ultimele acţiuni care au loc acolo în cursul zilei de ieri, alaltăieri, astăzi, spun mai mult despre faptul că, de fapt, doar din punct de vedere legal pare că acest coridor funcţionează, dar în realitate nu se întâmplă mare lucru acolo”, a declarat Solski. „Nu aşa funcţionează şi atunci vom fi pregătiţi pentru un plan B, care depinde de noi, depinde de ONU. Nu cred că vom sta cu mâinile în sân dacă va continua aşa în viitorul apropiat”, a adăugat ministrul ucrainean al agriculturii.
El propune ca guvernul său să poată oferi garanţii de asigurare pentru ca firmele să continue transportul maritim fără implicarea Rusiei, în cadrul unui nou acord. „Planul B exclude a patra parte (Rusia) din această relaţie”, a spus Mikola Solski.
Guvernul de la Kiev a creat deja un fond special de asigurare de 547 de milioane de dolari pentru companiile ale căror nave ar veni în porturile ucrainene din Marea Neagră în cadrul unui nou acord, a precizat ministrul. „Dacă suntem complet blocaţi, ceea ce aproape s-a întâmplat (deja) de fapt, atunci transportatorii pot merge (prin) acest coridor cu o asigurare garantată de guvernul nostru”, a declarat Solski.
El a mai spus că proprietarii de nave pot avea încredere „suficient de mare” în faptul că armata ucraineană şi apărarea sa aeriană „îşi pot face treaba”.
Pe de altă parte, Ucraina încă mai speră că actuala iniţiativă privind transportul grânelor pe Marea Neagră va funcţiona până la urmă, în ciuda dificultăţilor actuale, pentru că orice nouă opţiune ar avea nevoie de un nou acord sau format, a precizat ministrul. „Din moment ce, din punct de vedere juridic, primul format funcţionează şi avem speranţe pentru el, vom încerca să îl facem să funcţioneze, însă dacă nu avem nimic de pierdut, atunci, evident, vom discuta detaliile planului B”, a declarat Solski.
Un purtător de cuvânt al ONU a declarat joi că Rusia i-a informat pe oficialii care supraveghează Iniţiativa că Moscova va limita înregistrările în portul Pivdenni până când toate părţile vor fi de acord să deblocheze tranzitul amoniacului rusesc.